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Título
Spanish version of Bus Drivers’ Job Demands Scale (BDJD-24)
Autor
Facultad/Centro
Área de conocimiento
Título de la revista
Psicothema
Número de la revista
2
Cita Bibliográfica
Boada-Grau, J., Prizmic-Kuzmica, A. J., González-Fernández, M., y Vigil-Colet, A. (2013). Spanish version of Bus Drivers’ Job Demands Scale (BDJD-24). Psicothema, 25(2), 258–265. https://doi.org/10.7334/PSICOTHEMA2012.106
Editorial
Colegio Oficial de Psicólogos del Principado de Asturias
Fecha
2013
Resumen
[EN] Background: Karasek and Theorell’s Job Demands-Control Model argues
that adverse health-related outcomes, both psychological and physiological,
arise from a combination of high job demand and a low level of job control.
The objective was to adapt Meijman and Kompier’s Bus Drivers’ Job
Demands Scale (BDJD-24), which enables us to assess the job demands
of bus drivers, to Spanish. Method: The fi nal version of the Spanish
adaptation was applied to a sample made up of 287 bus drivers living in
Spain (80.1% men and 19.9% women), whose average age was 40.44 (SD=
11.78). Results: The results yielded a three-factor structure for the scale
used: Time Pressure, Safety, and Passengers. These fi ndings confi rm that
the Spanish version replicates the factor structure of the original English
scale. The reliability of the three subscales was acceptable, ranging from
.75 to .84. Furthermore, the subscales were also related to different external
correlates and to other scales and showed good convergent and criterion
validity. Conclusions: The present instrument can be used to evaluate job
demands of bus drivers, as its psychometrics are substantially sound. [ES] Antecedentes: el modelo de Job Demands-Control de Karasek y Theorell
considera que los resultados nocivos tanto psicológicos como fi siológicos
relacionados con la salud son una combinación de una alta demanda laboral
y un bajo control sobre el trabajo. El objetivo ha sido adaptar al español
la escala Bus Drivers’ Job Demands Scale (BDJD-24), de Meijman y
Kompier, que permite evaluar las demandas laborales de los conductores
de autobús. Método: la muestra a la que se aplicó la versión fi nal de la
adaptación española constaba de 287 conductores de autobús residentes en
España (80,1% hombres y 19,9% y mujeres) con una edad media de 40,44
años (DT= 11,78). Resultados: la escala analizada presentó una estructura
trifactorial: Presión del Tiempo, Seguridad y Pasajeros. De esta forma se
confi rma que la versión española replica la estructura factorial de la original
inglesa. Las tres subescalas mostraron una fi abilidad aceptable que oscila
entre 0,75 y 0,84. Además, éstas fueron relacionadas con diversos correlatos
externos y con otras escalas, mostrando una buena validez convergente
y criterial. Conclusiones: el presente instrumento puede utilizarse para
evaluar las demandas del trabajo de los conductores de autobús dado que
tiene una apreciable bondad psicométrica
Materia
Palabras clave
Peer review
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