Compartir
Título
Big data in tourism marketing: past research and future opportunities
Autor
Facultad/Centro
Área de conocimiento
Título de la revista
Spanish Journal of Marketing - ESIC
Cita Bibliográfica
Blanco-Moreno, S., Ana M. González-Fernández, y Pablo Antonio Muñoz-Gallego. (2023). Big data in tourism marketing: past research and future opportunities. Spanish Journal of Marketing - ESIC. https://doi.org/10.1108/SJME-06-2022-0134
Editorial
Emerald
Fecha
2023
ISSN
2444-9709
Resumen
[EN] Purpose – The purpose of this study was to uncover representative emergent areas and to examine the
research area of marketing, tourism and big data (BD) to assess how these thematic areas have developed
over a 27-year time period from 1996 to 2022. This study analyzed 1,152 studies to identify the principal
thematic areas and emergent topics, principal theories used, predominant forms of analysis and the most
productive authors in terms of research.
Design/methodology/approach – The articles for this research were all selected from the Web of
Science database. A systematic and quantitative literature review was performed. This study used
SciMAT software to extract indicators. Specifically, this study analyzed productivity and produced
a science map.
Findings – The findings suggest that interest in this area has increased gradually. The outputs also
reveal the innovative effort of industry in new technologies for developing models for tourism marketing.
Ten research areas were identified: “destination marketing,” “mobility patterns,” “co-creation,”
“gastronomy,” “sustainability,” “tourist behavior,” “market segmentation,” “artificial neural networks,”
“pricing” and “tourist satisfaction.”
Originality/value – This work is unique in proposing an agenda for future research into tourism
marketing research with new technologies such as BD and artificial intelligence techniques. In addition, the
results presented here fill the current gap in the research since while there have been literature reviews
covering tourism with BD or marketing, these areas have not been studied as a whole. [ES] El objetivo de esta investigación fue descubrir nichos representativos de áreas emergentes y examinar el área de Marketing, Turismo y Big Data, evaluando cómo han evolucionado estas áreas temáticas durante un período de 27 años desde 1996–2022. Analizamos 1.152 investigaciones para identificar las principales áreas temáticas y temas emergentes, las principales teorías utilizadas, las formas de análisis predominantes y los autores mas productivos en términos de investigación. Metodología – Todos los artículos para esta investigación fueron seleccionados de la base de datos Web of Science. Realizamos una revisión sistemática y cuantitativa de la literatura. Utilizamos el software SciMAT para extraer indicadores. Específicamente, analizamos la productividad y elaboramos un mapeo científico. Hallazgos – Los hallazgos sugieren que el inter es en esta área ha aumentado gradualmente. Los resultados también revelan el esfuerzo innovador de la industria en nuevas tecnologías para desarrollar modelos de marketing turístico. Se identificaron diez áreas de investigación (“marketing de destinos”, “patrones de movilidad”, “cocreación”, “gastronomía”, “sostenibilidad”, “comportamiento turístico”, “segmentación de mercado”, “redes neuronales artificiales”, “precios”, y “satisfacción del turista”). Valor – Este trabajo es único al proponer una agenda para futuras investigaciones en investigación de Marketing Turístico con nuevas tecnologías como Big Data y técnicas de Inteligencia Artificial. Además, los resultados presentados aquí llenan el vacío actual en la investigación ya que si bien se han realizado revisiones de literatura que cubren Turismo con Big Data o Marketing, estas áreas no se han estudiado como un conjunto.
Materia
Palabras clave
Peer review
SI
URI
DOI
Versión del editor
Aparece en las colecciones
- Artículos [4641]
Ficheros en el ítem
Nombre:
Tamaño:
694.6
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.size-kilobytes
Formato:
Adobe PDF