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Título
Border gnoseology: Akwaeke Emezi and the Decolonial Other-than-Human
Autor
Facultad/Centro
Área de conocimiento
Título de la revista
Ecozon@: European Journal of Literature, Culture and Environment
Número de la revista
2
Cita Bibliográfica
López Rodríguez, M. S. (2022). Border gnoseology: Akwaeke Emezi and the decolonial other-than-human. Ecozon@ [Ecozona]: European Journal of Literature, Culture and Environment, 13(2), 77-91. https://doi.org/10.37536/ECOZONA.2022.13.2.4669
Editorial
Editorial Universidad de Alcalá
Fecha
2022
ISSN
2171-9594
Resumen
[EN] The underlying assumption when speaking about the postcolonial nonhuman is that the otherthan-human refers to what could be called, broadly speaking, the “natural world,” as opposed to “the
human-as-Man,” but still usually understood in (Western) secular terms. Nevertheless, from the perspective
of African onto-epistemologies, the nonhuman can also refer to the spiritual world, or to the diverse
assemblages between the “natural,” the human and the sacred. Freshwater and Dear Senthuran. A Black
Spirit Memoir, by Akwaeke Emezi, open up a space of “border gnoseology,” where contemporary AngloAmerican discourses on transsexuality intersect with African ontologies and epistemologies, specifically
with the well-known figure of the ogbanje and the sacred python as an avatar of Ala, the Earth goddess in
Igbo culture, to produce a radically subversive embodied subjectivity. The ideas of movement, transing,
tranimalcy and (transatlantic) crossing conspire to dismantle conventional Eurocentric humanist views on
selfhood and identity. Reading Emezi on their own terms also requires revisiting alternative notions of
temporality beyond secular, cisheteronormative, modern time, as well as an understanding that the sacred
and the spiritual are indeed essential to the worldview and the processes of subjectivation of millions of
people across the globe. [ES] Cuando se habla de lo no humano postcolonial, la presuposición subyacente es que lo más-quehumano se refiere a lo que podríamos llamar, en términos generales, “el mundo natural,” como contrapuesto
a lo humano-como-Hombre, pero todavía generalmente entendido desde la perspectiva del secularismo
occidental. No obstante, en términos de las onto-epistemologías africanas, lo no humano puede también
referirse al mundo espiritual, o a los diversos ensamblajes entre lo “natural,” lo humano y lo sagrado.
Freshwater y Dear Senthuran. A Black Spirit Memoir, de Akwake Emezi, abren el espacio para una
“gnoseología fronteriza” en la que los discursos angloamericanos contemporáneos sobre la transexualidad
se entrecruzan con ontologías y cosmologías africanas, en particular con la conocida figura del ogbanje y
con la pitón sagrada, como avatar de Ala, la diosa de la tierra igbo, para producir una subjetividad encarnada
radicalmente subversiva. Las ideas de movimiento, transición, tranimalidad y cruce (transatlántico)
conspiran para desmantelar nociones humanistas eurocéntricas del yo y la identidad. Leer a Emezi en sus
propios términos implica también revisitar nociones alternativas de la temporalidad más allá del tiempo
secular moderno y cisheteronormativo, y al mismo tiempo entender que lo sagrado y lo espiritual son sin
duda elementos esenciales en la visión del mundo y en los procesos de subjetivación de millones de
personas en todo el planeta.
Materia
Palabras clave
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