• español
  • English
  • français
  • Deutsch
  • português (Brasil)
  • italiano
Consorcio BUCLE Recolector
  • Contacto
  • Sugerencias
  • Enlaces y accesos
    • Derechos de autor
    • Políticas
    • Guía de autoarchivo
    • FAQ y ayuda
    • La ULE y el Acceso Abierto
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    • español
    • English
    • français
    • Deutsch
    • português (Brasil)
    • italiano
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Repositorio
    Institucional
    Abierto

    Consorcio BUCLE Recolector

    Listar

    Todo BULERIAComunidades y ColeccionesAutoresDirectoresTítulosMateriasFacultad/CentroÁrea de conocimientoFecha de creación/publicaciónTitulaciónEsta colecciónAutoresDirectoresTítulosMateriasFacultad/CentroÁrea de conocimientoFecha de creación/publicaciónTitulación

    Mi cuenta

    Acceder

    Estadísticas

    Ver Estadísticas de uso

    Otros enlaces

    Ver ítem 
    •   BULERIA Principal
    • Investigación
    • Artículos
    • Ver ítem
    •   BULERIA Principal
    • Investigación
    • Artículos
    • Ver ítem

    Compartir

    Exportar

    RISMendeleyRefworksZotero
    • edm
    • marc
    • xoai
    • qdc
    • ore
    • ese
    • dim
    • uketd_dc
    • oai_dc
    • etdms
    • rdf
    • mods
    • mets
    • didl
    • premis

    Citas

    Título
    The nobiliary concept of play as a mechanism for ethical-political distinction in the Late Middle Ages = El imaginario lúdico de la nobleza como dispositivo de la distinción ético-política en la Baja Edad Media Occidental
    Autor
    Vicente Pedraz, MiguelAutoridad Buleria
    Rodríguez López, Juan
    Facultad/Centro
    Facultad de Ciencias de la Actividad Fisica y del Deporte
    Área de conocimiento
    Educacion Fisica y Deportiva
    Cita Bibliográfica
    RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 2008, vol. 4, n. 12
    Editorial
    Ramón Cantó Alcaraz, Universidad Politécnica de Cartagena
    Fecha
    2008-07
    Resumen
    This article examines the problematic meaning, both in concept and practice, of games in the late Middle Ages, using Norbert Elias’ theoretical perspective of the civilizing process. Starting from the fundamental assumption that play is not a practice free of political and ideological content, whose meaning is often found at the heart of social struggles, an evolutionary model of play is proposed where it is not the transformation of practices which is given most importance, but rather the shaping of concepts around the social divisions which these practices reflect. To this end, the comparative methodology used reveals how, in the context of social transformation and medieval mentality, two binary categories of games, parallel and differentiating (games for the nobility/games for the commoners, and games for adults/games for children), developed. At the same time, this paper also addresses the more specific case of physical challenge, and its fundamental role in mental and behavioural changes, over and above the conditions which gave rise to different types of competitions. In particular, the emergence of the concept of infancy, public decorum and politeness, in the context of increasing levels of mechanisms for behavioural self-control, will be studied
    Materia
    Educación Física
    Historia Medieval
    Política
    Palabras clave
    • Play
    • Social domination
    • Distinction
    • Middle Ages
    Peer review
    SI
    URI
    http://hdl.handle.net/10612/7618
    Aparece en las colecciones
    • Artículos [2852]
    Mostrar el registro completo del ítem
    Ficheros en el ítem
    Nombre:
    The nobiliary concept of play as a mechanism for ethical-political distinction in the Late Middle Ages.pdf
    Tamaño:
    134.0 xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.size-kilobytes
    Formato:
    Adobe PDF
    Thumbnail
    Visualizar/Abrir