2024-03-29T01:03:18Zhttp://buleria.unileon.es/oai/requestoai:buleria.unileon.es:10612/155062023-02-02T01:00:27Zcom_10612_12179com_10612_374col_10612_15307
García Torres, Andrea
9eea0ae0-2618-42e2-96cd-e8b2ce7a06b2
500
2022-07-18
2023-02-01T09:21:26Z
2023-02-01T09:21:26Z
García Torres, A. (2022). El Gaitero (1896): costumbrismo leonés idealizado en el teatro por horas. Añada: Revista d’estudios Llioneses, (3), 83–98. https://doi.org/10.18002/ana.i3.7309
2695-8643
http://hdl.handle.net/10612/15506
10.18002/ana.i3.7309
2695-8481
[ES] Este artículo examina la zarzuela El gaitero (1896) como un ejemplo de la concepción mistificada de la cultura leonesa en el contexto del género chico del Madrid finisecular. Hay en esta obra representación de costumbres, trajes, música y arquitectura, que sirvieron de carta de presentación idealizada de la montaña leonesa para el público de la capital asistente al teatro por horas, pero que responde a una visión reduccionista del territorio llena de tópicos y estereotipos. Aunque existen numerosas zarzuelas regionalistas vinculadas con distintos lugares de la geografía española, el caso de El gaitero es algo raro y casi excepcional para León.
[EN] This paper examines the zarzuela El gaitero (1896) as an
example
of the mystified conception of Leonese culture in the context
of the small-genre (género chico) in the turn-of-the-century Madrid.
In this work there is a representation of customs, costumes,
music and architecture, which served as an idealized overview of
the mountains of León for the audience of the capital attending
the theater by hours, but which responds to a reductionist vision
of the territory, full of clichés and stereotypes. Although there are
many regionalist zarzuelas linked to different parts of the Spanish
geography, the case of El gaitero is something rare and almost exceptional
for León.
spa
Universidad de León
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Arte
Cultura
Música
León
Gaitero
Zarzuela
Género chico
Teatro por horas
El gaitero (1896): costumbrismo leonés idealizado en el teatro por horas.
El gaitero (1896): Idealized León costumbrism in the theater by hours
info:eu-repo/semantics/article
Añada: revista d'estudios llioneses
3
83
98
THUMBNAIL
Texto del artículo-34615-1-10-20220722.pdf.jpg
Texto del artículo-34615-1-10-20220722.pdf.jpg
IM Thumbnail
image/jpeg
2989
https://buleria.unileon.es/bitstream/10612/15506/5/Texto%20del%20art%c3%adculo-34615-1-10-20220722.pdf.jpg
2ff41b346d21bc5628f38c8008b122ae
MD5
5
TEXT
Texto del artículo-34615-1-10-20220722.pdf.txt
Texto del artículo-34615-1-10-20220722.pdf.txt
Extracted text
text/plain
60635
https://buleria.unileon.es/bitstream/10612/15506/4/Texto%20del%20art%c3%adculo-34615-1-10-20220722.pdf.txt
d0b07eac5307d6e1ccf87f23cb0c1ed6
MD5
4
LICENSE
license.txt
license.txt
text/plain; charset=utf-8
1415
https://buleria.unileon.es/bitstream/10612/15506/3/license.txt
adc9727d4c423476e8f20ccbdc555c30
MD5
3
CC-LICENSE
license_rdf
license_rdf
application/rdf+xml; charset=utf-8
914
https://buleria.unileon.es/bitstream/10612/15506/2/license_rdf
24013099e9e6abb1575dc6ce0855efd5
MD5
2
ORIGINAL
Texto del artículo-34615-1-10-20220722.pdf
Texto del artículo-34615-1-10-20220722.pdf
application/pdf
2472132
https://buleria.unileon.es/bitstream/10612/15506/1/Texto%20del%20art%c3%adculo-34615-1-10-20220722.pdf
a66e08e1bb56bcb46d8a0c57a50160a5
MD5
1
10612/15506
oai:buleria.unileon.es:10612/15506
2023-02-02 02:00:27.822
BULERIA. Repositorio Institucional de la Universidad de León
buleria@unileon.es
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