dc.contributor.author | Hongru, Xing | |
dc.date | 2022 | |
dc.date.accessioned | 2023-06-05T10:08:44Z | |
dc.date.available | 2023-06-05T10:08:44Z | |
dc.identifier.citation | Hongru, X. (2022). Cheng Dieyi in Farewell My Concubine, A drag or an act? A queer or an actor?. Sinología hispánica. China Studies Review, 13(2), 127–144. https://doi.org/10.18002/sin.v13i2.7232 | es_ES |
dc.identifier.issn | 2444-832X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10612/16703 | |
dc.description.abstract | [EN] This article reflects on the character Cheng Dieyi, highlighting the gender trouble that
emerges through the corporality. From Judith Butler’s theory of gender performativity, the article
attempts to propose the possible connection between the drastic shift in Dieyi’s gender identity and
the repetitive and performative practices of female impersonation throughout his professional learning
to be a male Dan* actor of the Beijing Opera (Jingju). Beyond a usual reading which attributes Dieyi’s suicide to psychological disorders that confuse life and performance, my hypothesis is that his gender
trouble should be understood as queerness in affective and intimate terms; thus, exposes the dynamic
relation between performance and performativity and invites reflections and criticisms about such
dynamics in Butlerian performativity. | es_ES |
dc.description.abstract | [ZH] 本文试图反思电影《霸王别姬》中关于程蝶衣一角的性别争议。文章借鉴朱迪
斯·巴特勒的性别操演理论,尝试探究蝶衣性别身份颠覆性改变与其学徒时期不断重复的
操演行为之间的可能联系。蝶衣的自杀原因不单是使其混淆真实生活和戏的心理障碍,这
一原因实际超越了这种常规解读。她/他处于争议之中的性别应被理解为酷儿,由此揭露了
身份议题下东方表演艺术和操演之间的关系,值得引发我们对巴特勒性别操演理论的新思
考。 | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] El presente artículo intenta reflexionar en torno al personaje Cheng Dieyi, poniendo de
relieve, el género en disputa que deviene por medio de la corporalidad. Partiendo de la performatividad
de género de Judith Butler, el artículo intenta examinar el posible vínculo entre el cambio drástico de
la identidad de género de Dieyi y las prácticas reiterativas y performativas que atraviesan todo el
aprendizaje profesional para ser actor de Dan masculino . Más allá de lectura habitual que atribuye el
suicidio de Dieyi a trastornos psicológicos que le hacen confundir la vida y la actuación, mi hipótesis
de partida es que su género en disputa se debería entender como lo queerness en términos afectivos e
íntimos; así pues, se expone la relación entre el performance artístico y la performatividad e invita a
reflexiones y críticas sobre dicha dinámica en la performatividad butleriana. | es_ES |
dc.language | spa | es_ES |
dc.publisher | Universidad de León | es_ES |
dc.rights | Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ | * |
dc.subject | Psicología | es_ES |
dc.subject | Teatro | es_ES |
dc.subject.other | Género | es_ES |
dc.subject.other | Performatividad | es_ES |
dc.subject.other | Performance | es_ES |
dc.subject.other | Sujeto | es_ES |
dc.subject.other | Gender | es_ES |
dc.subject.other | Performativity | es_ES |
dc.subject.other | Performance | es_ES |
dc.subject.other | Queer | es_ES |
dc.subject.other | Subject | es_ES |
dc.subject.other | 性别 | es_ES |
dc.subject.other | 操演性 | es_ES |
dc.subject.other | 表演 | es_ES |
dc.subject.other | 酷儿 | es_ES |
dc.subject.other | 主体 | es_ES |
dc.title | Cheng Dieyi en Adiós a mi concubina, ¿drag o actuación, queer o actor? =《霸王别姬》中程蝶衣一角:是异装还是表演?是酷儿还是演员? | es_ES |
dc.title.alternative | Cheng Dieyi in Farewell My Concubine, A drag or an act? A queer or an actor? | es_ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.18002/sin.v13i2.7232 | |
dc.identifier.essn | 2531-2219 | |
dc.journal.title | Sinología hispánica. China Studies Review | es_ES |
dc.volume.number | 13 | es_ES |
dc.issue.number | 2 | es_ES |
dc.page.initial | 127 | es_ES |
dc.page.final | 144 | es_ES |
dc.subject.unesco | 61 Psicología | es_ES |
dc.subject.unesco | 6203.10 Teatro | es_ES |