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Título
Co-creating a city brand image based on cultural identity: the case of Cali and the Salsa music and dance scene
Autor
Facultad/Centro
Área de conocimiento
Título de la revista
International Journal of Tourism Cities
Número de la revista
3
Cita Bibliográfica
Muñiz-Martínez, N. (2023). Co-creating a city brand image based on cultural identity: the case of Cali and the Salsa music and dance scene. International Journal of Tourism Cities, 9(3), 636-655. https://doi.org/10.1108/IJTC-04-2022-0079
Editorial
Emerald
Fecha
2023
ISSN
2056-5607
Resumen
[EN] Purpose: Th this paper is system. This study proposed that these processes are founded on a place-based cultural identity in Cali's civil society.
Design/methodology/approach: This research draws on practice and structuration theories to understand how social structures trame place-based cultural identity and takes a social constructivist approach to place making and place branding. Empirical data was collected using a qualitative, multi method approach, with primary data gathered from interviews with key actors and records of in-situ interactions between tourists and local citizens.
Finding: Evidence is presented to show how tourists and visitors are attracted to Cali in pursuit of an urban existential authenticity generated through sensory experiences connected to music and dance mediated by interpersonal interactions with local residents.
Research limitations/implications: Further investigation is needed to gain greater insight into tourists' motivations, and in addition, a more quantitative approach is required to understand better the range of interpersonal and intrapersonal factors involved.
Practical implications: Place branding should consider synergies between economics and culture as we/1 as exploring the potential of sensorial interactions to produce emotional place attachment in a range of different stakeholders.
Originality/value: While place branding research tends to focus on the views and beliefs of stakeholders (cognitive dimension), this investigation takes an approach to the tapie based on interpersonal sensorial interactions between visitors and local inhabitants as part of daily lite (emotional dimension). [ES] Objetivo: esta investigación analiza la ca-creación artístico-cultural en relación con la Salsa -baile y música- en Cali Colombia; estudiando cómo este proceso emana de la identidad cultural-afectiva de la sociedad civil, y a partir de la base socio-cultural, se crean estrategias económico-culturales y de marketing territorial.
Diseño/metodología/enfoque: el enfoque teórico-conceptual sigue un enfoque de construcción social para explorar la autenticidad territorial; y una lógica de servicio -Service-dominant Logic- aplicada a los procesos de ca-creación cultural y socio-económico de la música y la danza como artes escénicas populares. Se adopta un enfoque mu/ti-método cualitativo que analiza in situ las interacciones entre turistas y ciudadanos locales.
Hallazgos: se evidencia que las músicas y danzas populares se basan en la identidad de la sociedad civil, de interacciones sociales y expresiones artístico-culturales que co-crean una identidad sensorial cultural; y luego esas manifestaciones culturales son adoptadas por las elites empresariales para crear grandes shows o festivales de música y baile, y por los gobiernos para consolidar políticas culturales.
Limitaciones de investigación: el análisis se aplica a una ciudad en concreto, el proceso de ca creación de la Salsa en Cali, Colombia, donde turistas y viajeros son atraídos por la autenticidad de experiencias sensoriales de música y danza a través de interacciones interpersonales con los residentes caleños.
Implicaciones prácticas: los procesos de Marca Territorial deben considerar las sinergias entre las dimensiones económicas y culturales, y también las interacciones sensoriales, que propician conexiones afectivas y emocionales para diversos grupos implicaciones con el territorio.
Originalidad/valor: más allá de las grandes ciudades mundiales productoras de cultura, es necesario conocer mejor cómo emergen propuestas creativas de ciudades pequeñas y medias de países emergentes cuyas ricas tradiciones culturales, atraen viajeros y turistas en busca de experiencias de autenticidad interpersonal, en contacto con habitantes locales, en sus vivencias diarias e interacciones culturales
Materia
Palabras clave
Peer review
SI
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